نگران نباشید! توصیه‌ها و تکنیک‌های ساده‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند بر اضطراب خود غلبه کنید و با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری  در جمع سخنرانی کنید.
نگران نباشید! توصیه‌ها و تکنیک‌های ساده‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند بر اضطراب خود غلبه کنید و با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری در جمع سخنرانی کنید.

اینفونگاره |  برای خیلی از افراد، ایستادن جلوی جمعیت و سخنرانی کردن کار دلهره‌آوری است. کنترل و نادیده گرفتن استرس و ارائه‌ی یک پیام تأثیرگذار که قرار است جذاب، انگیزه‌بخش و تشویق‌کننده باشد، برای آنها می‌تواند خیلی سخت باشد.
نگران نباشید! توصیه‌ها و تکنیک‌های ساده‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند بر اضطراب خود غلبه کنید و با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری  در جمع سخنرانی کنید.  

خودتان را ارزیابی کنید

به منظور سنجش توانایی و برطرف کردن نقطه ضعف‌هایتان، باید از آنها آگاه باشید. روش قابل اعتنایی است برای اینکه بفهمیم چه چیزهایی به ما کمک می‌کنند و چیزهایی را که مانع بهبود عملکرد ما می‌شوند، حذف کنیم. البته هیچ‌کس نمی‌گوید ارزیابی نقاط قوت و ضعف، کار ساده‌ای است. لازمه‌ی این کار صراحت و رو راست بودن با خودتان است، بخصوص که بررسی و زیر ورو کردن وجهی از شخصیتتان ممکن است برایتان آزاردهنده باشد. اما اطمینان داشته باشید که اگر خودتان را بشناسید و بدانید که چطور باید عمل ‌کنید، دیگر سخنرانی یا ارائه‌ی ناموفق نخواهید داشت.

مخاطبانتان را بشناسید

افراد مختلف برای جذب شدن به محتوای سخنرانی و فهمیدن مطلب، ممکن است نیازمند شنیدن آهنگ کلام و لحنی متفاوت از طرف سخنران باشند. همچنین، هر کس ممکن است نوع رویکرد و روش ارتباط برقرار کردنش متفاوت باشد. بنابراین اگر امکانش را دارید از مخاطبانتان شناخت پیدا کنید؛  اطلاع از سن، علایقشان، انتظاراتشان و اینکه امیدوارند چه چیزی از ارائه‌ی شما یاد بگیرند، به برقراری یک  ارتباط متقابل و مناسب با آنها کمک می‌کند. به این نکته هم توجه کنید که ما، همگی‌ در عین متفاوت بودن، خصوصیات و تجربیات فراگیر و مشترکی داریم که حتی اگر با موضوع بحث آشنا نباشیم، ممکن است برای ما جالب باشد؛ پس با برانگیختن مخاطبانتان، آنها را درگیر و مجذوب کنید.

کمی عصبی بودن عجیب نیست!

در برابر این تلقین منفی که عصبی بودن موجب اضطراب و دستپاچگی بیشتر می‌شود، مقاومت کنید. در عوض، این حس را به عنوان بخشی از مسیری که برای برگزاری ارائه و سخنرانی طی می‌کنید، به رسمیت بشناسید! برای مثال، پیش‌دستی کنید و به مخاطبان بگویید که شما هم مثل خیلی‌ها، کمی عصبی هستید یا اضطراب دارید. آن‌ وقت می‌بینید که حس بهتری پیدا می‌کنید، آرامتر می‌شوید و حتی راحت‌تر با فضای جلسه و حاضران هماهنگ می‌شوید.

تمرین، تمرین و تمرین!

به عبارت ساده، اینکه بدانید چه می‌خواهید بگویید کافی نیست، بلکه باید بدانید قرار است چطور آن را ارائه کنید. به جای اینکه تمام وقت خود را صرف حفظ کردن مطلب کنید، بهتر است نیمی از آن را روی نحوه‌ی ارائه کردن تمرین کنید. به لحن و اوج و فرود صدایتان توجه کنید، چه جاهایی باید مکث کنید و سکوت کنید تا تأثیرگذارتر شود و یا چه زمانی را به سوال و جواب بهتر است اختصاص دهید.

به مخاطبانتان توجه نشان دهید

اشتباه بعضی از ارائه کننده‌ها این است که بیشتر  وقت آماده شدن و انرژی خود را روی بهبود محتوا و طراحی اسلایدهای پاورپوینت می‌گذارند اما روی تعامل و ارتباط با مخاطب  تمرکز  نمی‌کنند. باید بدانید ارتباط با مخاطب بسیار ضروری و لازمه‌ی موفقیت برنامه‌ی شما است. برای دریافت بازخورد مناسب از مخاطبان، باید حواستان به این باشد که مطلب را فهمیده‌اند یا خیر. با توجه به واکنش ها و حرفهای آنها می‌توانید مسیر ارائه و سخنرانی خود را با آنها تطبیق دهید و پیش ببرید. در کنار طراحی اسلایدها،  توجه مخاطب را با گزینش کلمات و عبارات مناسب جلب ‌کنید. به مخاطبانتان مثل شریکتان نگاه کنید؛ یعنی با آنها کار کنید نه برای خودتان.

مختصر و مفید حرف بزنید

این مورد را به خاطر بسپارید: شما می‌خواهید تا جای ممکن، کوتاه و با کمترین جمله‌ها  درباره‌ی سوژه‌ی مورد نظر خود حرف بزنید و مقصود خود را برسانید. حاضران در جلسه، مدت زمان زیادی نمی‌توانند متمرکز بمانند و گوش کنند، پس تا جایی که می‌توانید صحبت را مختصر کنید تا جلسه‌ی ارائه‌ای مفید و جذابتر داشته باشید. بنابراین تاکید می‌کنیم که مستقیم و بدون حاشیه‌ی اضافی، سراغ اصل مطلب (پرزنتیشن) بروید.

 

وقفه‌ای به نام پرسش و پاسخ!

هیچ‌کس دوست ندارد مدت زیادی پای صحبت متکلم وحده بنشیند! در میان ارائه، زمان‌هایی را برای پرسش و پاسخ در نظر بگیرید و به مخاطبانتان فرصت بدهید تا احساس کنند در ارائه‌ی شما سهیم و فعال هستند نه اینکه فقط شنونده و منفعل باشند.

روی ارزش ارائه‌تان تمرکز کنید

فقط درباره‌ی اینکه چرا موضوع سخنرانی‌تان هیجان‌انگیز است حرف نزنید، بلکه از این حرف بزنید که چرا برای مخاطبانتان می‌تواند جذاب باشد. به عبارت دیگر،  روی امتیازات و مزایایی که از اطلاعات ارائه‌ی شما نصیب مخاطبانتان می‌شود، متمرکز شوید و اینکه چطور می‌توانند در زندگی یا کارشان از آن بهره ببرند. اینطوری هم ایده‌هایی که دارید  کمتر  انتزاعی و مبهم به نظر می‌رسند، هم حاضران در جلسه برای به کار بستن راهکار یا عملی کردن پروژه‌ی شما تشویق می‌شوند.

اضافه کردن دیدگاه جدید